Organizacja zbiórek odzieży, książek, rzeczy dla dzieci, gier, zabawek to doskonały sposób, aby wspierać osoby potrzebujące i jednocześnie promować ideę zrównoważonego życia. Chcemy Was w tym wspierać, a nasz Kwitnący Dom, pomaga rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, także jest idealnym miejscem, do którego można przekazać zebrane rzeczy.
Poniżej znajdziesz szczegółowy przewodnik, jak zorganizować taką zbiórkę krok po kroku – mamy nadzieję, że dzięki temu będzie Ci łatwiej zacząć!
Krok 1: Zalanowanie zbiórki
- Określ cel i odbiorcę: w pierwszej kolejności zdecyduj, co chcesz zbierać – odzież, książki, gry a może żywność? Najlepiej wybrać jednorodną grupę artykułów – wtedy Tobie i nam będzie łatwiej. Zawsze przed ogłoszeniem zbiórki daj nam znać i upewnij się, że wiesz, jakie są aktualne potrzeby naszych beneficjentów. Możesz to zrobić na wybrany ze sposobów opisanych w dziale Kontakt. W Wtedy zbiórka będzie najbardziej efektywna. 🙂
- Wybierz datę i miejsce: zdecyduj, kiedy i gdzie przeprowadzisz zbiórkę. Możesz zorganizować punkt zbiórki w lokalnym centrum kultury, szkole, pracy lub nawet w swoim domu. Wybierz daty pamiętając, że zbyt długa zbiórka prowadzi do odkładania na później i zapominania, a zbyt krótka może uniemożliwić dołączenie do niej części osób, które mają mniej czasu na co dzień.
- Przygotuj materiały i zastanów się jak wypromować akcję: wydrukuj plakaty, ulotki, zorganizuj pojemniki na zebrane rzeczy i zastanów sięj ak jeszcze możesz promować swoją zbiórkę, żeby dotrzeć do większej liczby osób (np. zrób wydarzenie w mediach społecznościowych i zaproś znajomych, namawiaj ich do udostępniania i przekazywania akcji dalej, roześlij smsem informacje do znajomych). Jeśli nie robisz zbiórki w Domu, to możesz też zgłosić się z nią do lokalnych gazet, rozgłośni radiowych, portali internetowych, czy grup społecznościowych na Facebooku. Umieść plakaty w miejscach często odwiedzanych w Twojej okolicy, takich jak sklepy, szkoły czy kościoły.
Krok 2: Przeprowadzenie zbiórki
- Zorganizuj miejsce zbiórki: ustaw pojemniki na zebrane przedmioty w wyznaczonym miejscu. Mogą to być duże kartony, albo kosze. Upewnij się, że miejsce jest dobrze oznaczone, a informacje są widoczne dla wszystkich chętnych do dołączenia.
- Dokumentowanie: rób zdjęcia z przebiegu zbiórki i zamieszczaj je w mediach społecznościowych, aby pokazać efekty pracy i podziękować wszystkim darczyńcom.
- Dbaj o miejsce zbiórki: jeśli zbiórka trwa więcej niż 1 dzień koniecznie dbaj o jej miejsce. Porządkuj dary, sprawdzaj, czy wszystko się nadaje do przekazania dalej, czy nie zaginęły informacje o zbiórce lub czy nie zostały zasłonięte. Warto też wrzucać relacje z takich prac w media społecznościowe, do wydarzenia, żeby przypomnieć znajomym, że akcja trwa i wciąż mogą do niej dołączyć.
Krok 3: Przekazanie zebranych rzeczy
- Skontaktuj się z nami aby uzgodnić termin i sposób przekazania zebranych przedmiotów.
- Transport: zorganizuj transport zebranych rzeczy. Jeśli jest ich dużo, poproś o pomoc wolontariuszy lub może lokalne firmy mogą udostępnić pojazd?
- Przekaż dary: przyjedź z darami w umówionym terminie do nas, do Kwitnącego Domu, odbierz swoje podziękowania, które są jednocześnie potwierdzeniem, że artykuły do nas dotarły. Jeśli chcesz możemy Ci też wystawić referencje jako organizatorowi zbiórki!
- Podziękowania i raportowanie: Po zakończeniu zbiórki podziękuj wszystkim darczyńcom za udział. Warto przygotować krótkie podsumowanie i zamieścić je na stronie wydarzenia lub w mediach społecznościowych. Opublikuj otrzymany od nas dyplom jako potwierdzenie przekazania darów 🙂
Krok 5: Podsumowanie akcji
- Ocena zbiórki: zastanów się, co poszło dobrze, a co można by poprawić. Zrób to od razu, bo potem na pewno zapomnisz najważniejszych rzeczy 🙂 Notatki te będą pomocne przy organizacji przyszłych wydarzeń.
- Kontynuacja wsparcia: jeśli zbiórka była udana, lub nie była ale wiesz jak ją poprawić 😉 rozważ zorganizowanie jej cyklicznie zmieniając np. rodzaj zbieranych artykułów.