Kwitnąca 14, 01-926 Warszawa (paczkomat: WAW715M)
+48 796 401 236 (PL / UA / ENG)

Organizacja zbiórek darów – Jak to zrobić?

Organizacja zbiórek odzieży, książek, rzeczy dla dzieci, gier, zabawek to doskonały sposób, aby wspierać osoby potrzebujące i jednocześnie promować ideę zrównoważonego życia. Chcemy Was w tym wspierać, a nasz Kwitnący Dom, pomaga rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, także jest idealnym miejscem, do którego można przekazać zebrane rzeczy.

Poniżej znajdziesz szczegółowy przewodnik, jak zorganizować taką zbiórkę krok po kroku – mamy nadzieję, że dzięki temu będzie Ci łatwiej zacząć! 

Krok 1: Zalanowanie zbiórki

  1. Określ cel i odbiorcę: w pierwszej kolejności zdecyduj, co chcesz zbierać – odzież, książki, gry a może żywność? Najlepiej wybrać jednorodną grupę artykułów – wtedy Tobie i nam będzie łatwiej. Zawsze przed ogłoszeniem zbiórki daj nam znać i upewnij się, że wiesz, jakie są aktualne potrzeby naszych beneficjentów. Możesz to zrobić na wybrany ze sposobów opisanych w dziale Kontakt. W Wtedy zbiórka będzie najbardziej efektywna. 🙂 
  2. Wybierz datę i miejsce: zdecyduj, kiedy i gdzie przeprowadzisz zbiórkę. Możesz zorganizować punkt zbiórki w lokalnym centrum kultury, szkole, pracy lub nawet w swoim domu. Wybierz daty pamiętając, że zbyt długa zbiórka prowadzi do odkładania na później i zapominania, a zbyt krótka może uniemożliwić dołączenie do niej części osób, które mają mniej czasu na co dzień. 
  3. Przygotuj materiały i zastanów się jak wypromować akcję: wydrukuj plakaty, ulotki,  zorganizuj pojemniki na zebrane rzeczy i zastanów sięj ak jeszcze możesz promować swoją zbiórkę, żeby dotrzeć do większej liczby osób (np. zrób wydarzenie w mediach społecznościowych i zaproś znajomych, namawiaj ich do udostępniania i przekazywania akcji dalej, roześlij smsem informacje do znajomych). Jeśli nie robisz zbiórki w Domu, to możesz też zgłosić się z nią do lokalnych gazet, rozgłośni radiowych, portali internetowych, czy grup społecznościowych na Facebooku. Umieść plakaty w miejscach często odwiedzanych w Twojej okolicy, takich jak sklepy, szkoły czy kościoły.

Krok 2: Przeprowadzenie zbiórki

  1. Zorganizuj miejsce zbiórki: ustaw pojemniki na zebrane przedmioty w wyznaczonym miejscu. Mogą to być duże kartony, albo kosze. Upewnij się, że miejsce jest dobrze oznaczone, a informacje są widoczne dla wszystkich chętnych do dołączenia. 
  2. Dokumentowanie: rób zdjęcia z przebiegu zbiórki i zamieszczaj je w mediach społecznościowych, aby pokazać efekty pracy i podziękować wszystkim darczyńcom.
  3. Dbaj o miejsce zbiórki: jeśli zbiórka trwa więcej niż 1 dzień koniecznie dbaj o jej miejsce. Porządkuj dary, sprawdzaj, czy wszystko się nadaje do przekazania dalej, czy nie zaginęły informacje o zbiórce lub czy nie zostały zasłonięte. Warto też wrzucać relacje z takich prac w media społecznościowe, do wydarzenia, żeby przypomnieć znajomym, że akcja trwa i wciąż mogą do niej dołączyć.  

Krok 3: Przekazanie zebranych rzeczy

  1. Skontaktuj się z nami aby uzgodnić termin i sposób przekazania zebranych przedmiotów.
  2. Transport: zorganizuj transport zebranych rzeczy. Jeśli jest ich dużo, poproś o pomoc wolontariuszy lub może lokalne firmy mogą udostępnić pojazd? 
  3. Przekaż dary: przyjedź z darami w umówionym terminie do nas, do Kwitnącego Domu, odbierz swoje podziękowania, które są jednocześnie potwierdzeniem, że artykuły do nas dotarły. Jeśli chcesz możemy Ci też wystawić referencje jako organizatorowi zbiórki!
  4. Podziękowania i raportowanie: Po zakończeniu zbiórki podziękuj wszystkim darczyńcom za udział. Warto przygotować krótkie podsumowanie i zamieścić je na stronie wydarzenia lub w mediach społecznościowych. Opublikuj otrzymany od nas dyplom jako potwierdzenie przekazania darów 🙂 

Krok 5: Podsumowanie akcji

  1. Ocena zbiórki: zastanów się, co poszło dobrze, a co można by poprawić. Zrób to od razu, bo potem na pewno zapomnisz najważniejszych rzeczy 🙂 Notatki te będą pomocne przy organizacji przyszłych wydarzeń.
  2. Kontynuacja wsparcia: jeśli zbiórka była udana, lub nie była ale wiesz jak ją poprawić 😉  rozważ zorganizowanie jej cyklicznie zmieniając np. rodzaj zbieranych artykułów.

Dziękujemy, że jesteś z nami!