Kwitnąca 14, 01-926 Warszawa (paczkomat: WAW715M)
+48 796 401 236 (PL / UA / ENG)

FAQ – pytania najczęściej zadawane przez koordynatorów (Wolontariat szkolny)

FAQ dla koordynatorów - wolontariat szkolny

Witamy w dziale FAQ (najczęściej zadawane pytania) dedykowanym koordynatorom wolontariatu uczniowskiego i młodzieżowego. Chcemy aby wolontariat szkolny był przyjemny i pożyteczny dla wszystkich stron! Dziękujemy, że chcą Państwo zaangażować się w nasze działania! 

Rozumiemy, że mogą mieć Państwo wiele pytań związanych z przebiegiem i organizacją wolontariatu oraz jakie korzyści przyniesie współpraca z nami. Na tej stronie znajdą Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pomogą rozwiać wątpliwości i lepiej zrozumieć, jak funkcjonujemy.

Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi informacjami, a jeśli na końcu nadal będą mieli Państwo pytania to zapraszamy do kontaktu przez formularz 🙂 

Podstawowe informacje na temat działań w szkołach:

Szkoły dla PomocyWolontariat w Kwitnącym Domu

1. Ogólne informacje o organizacji

Jakie są główne cele i misja Państwa organizacji?

Fundacja Inna Przestrzeń jest nienastawioną na zysk organizacją pozarządową, działającą od czerwca 2006 roku. Jej celem jest promowanie otwartości, demokracji i wielokulturowości poprzez projekty artystyczne i społeczne. Fundacja angażuje się w obszarze edukacji interdyscyplinarnej oraz realizuje projekty współpracy rozwojowej na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Więcej o Fundacji Inna Przestrzeń możecie dowiedzieć się na stronie www.innaprzestrzen.pl

Projekt Kwitnący Dom znajduje sięulicy Kwitnącej 14 na warszawskich Bielanach. Jest to kontynuacja wcześniejszych działań prowadzonych w ramach Domu Matki. Kwitnący Dom to miejsce inspiracji i wsparcia dla samodzielnych matek, ojców, opiekunek i innych potrzebujących osób. Po latach pracy humanitarnej ekipa Domu Matki doszła do wniosku, że najważniejszym co możemy dawać wszystkim, którzy przychodzą do nas po wsparcie jest nadzieja. Dlatego naszym celem jest stworzenie przestrzeni pełnej wsparcia, inspiracji i integracji dla wszystkich mieszkańców Warszawy. Chcemy by każdy, kto przekroczy próg tego miejsca, nie tylko dostał potrzebną pomoc (np. żywność lub uczestnictwo w grupie terapeutycznej), ale też poczuł się częścią społeczności, gdzie wspólnie możemy realizować różnorodne działania i zmieniać świat na lepsze.

Jakie są główne obszary działania Państwa organizacji i w jaki sposób są one finansowane?

Nasza organizacja działa w kilku kluczowych obszarach: promowanie praw człowieka, edukacja, sztuka i kultura, wspieranie wielokulturowości oraz pomoc socjalna osobom zagrożonym wykluczeniem. Główne obszary działalności obejmują:

  • Promowanie praw człowieka – organizujemy działania edukacyjne, warsztaty i wydarzenia mające na celu zwiększenie świadomości na temat praw człowieka oraz wspieranie działań na rzecz ich ochrony.
  • Edukacja – realizujemy programy edukacyjne, które oferują młodzieży i dorosłym możliwość rozwijania umiejętności i zdobywania wiedzy.
  • Sztuka i kultura – wspieramy artystów i organizujemy wydarzenia kulturalne, takie jak festiwale i wystawy, które promują różnorodność kulturową i artystyczną.
  • Wielokulturowość – nasze projekty integracyjne i edukacyjne mają na celu wspieranie dialogu międzykulturowego i integrację migrantów oraz mniejszości kulturowych ze społecznością przyjmującą.
  • Pomoc socjalna i przeciwdziałanie wykluczeniu – nie da się integrować bez zadbania o podstawowe potrzeby, dlatego prowadzimy szereg działań mających zadbać o najniższe potrzeby najbardziej narażonych na wykluczenie grup. 

Finansowanie naszych działań pochodzi z różnych źródeł. Obejmuje ono dotacje rządowe, miejskie, fundusze unijne,  dotacje od innych organizacji, sponsorów prywatnych oraz darowizny od osób fizycznych.

Transparentność finansowa i efektywne zarządzanie budżetem są dla nas priorytetem, aby zapewnić skuteczną realizację naszych celów. Wszystkie sprawozdania finansowe i merytoryczne są opublikowane na głównej stronie fundacji: innaprzestrzen.pl

Projekt Kwitnący Dom jest przede wszystkim finansowany ze środków prywatnych przekazanych nam w ramach 

Jakie doświadczenie ma Państwa organizacja w pracy z młodzieżą i szkołami?

Nasza organizacja ma wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą i szkołami, które zdobyliśmy dzięki realizacji licznych projektów edukacyjnych i społecznych. Od początku naszej działalności, czyli od 2006 roku, angażujemy się w różnorodne inicjatywy mające na celu wsparcie rozwoju młodzieży. Przykładem naszych działań jest Akademia Młodych Architektów, która łączy młodych ludzi z profesjonalistami w dziedzinie architektury, oferując im praktyczne warsztaty oraz możliwość pracy nad rzeczywistymi projektami. 

W grudniu 2024r. zorganizowaliśmy bardzo duże wydarzenie – Bożonarodzeniowe Dni Dobra w organizację, którego zaangażowała się rekordowa liczba 46 placówek edukacyjnych. Wolontariusze – nauczyciele, dzieci i młodzi dorośli realizowali bardzo różnorodne wsparcie od zbiórek, w szkołach, sortowaniu darów, organizacji warsztatów, po całodzienną pomoc na terenie wydarzenia, czy robienie dekoracji.

Obecnie każdego miesiąca realizujemy projekty z kolejnymi placówkami. Szczegóły możliwego zaangażowania znajdują się w zakładce Szkoły dla Pomocy.

Wszystkie nasze projekty te mają na celu rozwijanie wśród młodzieży świadomości społecznej i umiejętności krytycznego myślenia, a także uświadomienie ich co do bliskich nam wartości (Less Mess More Life). 

2. Współpraca i komunikacja wspierająca wolontariat szkolny

Jakie formy współpracy oferujecie szkołom i koordynatorom wolontariatu?

Oferujemy szkołom i koordynatorom wolontariatu różnorodne formy współpracy i wsparcia, które mają na cely promowanie działań edukacyjnych i społecznych. Główne formy wsparcia to:

  • Warsztaty i szkolenia – organizujemy warsztaty edukacyjne i szkolenia dla uczniów, nauczycieli i pracowników instytucji kultury, które obejmują różne tematy. O aktualnej ofercie informujemy na naszych stronach: www.innaprzestrzen.pl oraz www.kwitnacy-dom.pl
  • Projekty wolontariackie – umożliwiamy uczniom udział w projektach wolontariackich, które angażują ich w działania na rzecz lokalnych społeczności i globalnych inicjatyw. Koordynatorzy wolontariatu w szkołach zawsze mogą liczyć na nasze wsparcie w organizacji i zarządzaniu projektami. Przyjeżdżamy do szkół na spotkania z uczniami, przygotowujemy plakaty i inne materiały. 
  • Wsparcie organizacyjne – udzielamy wsparcia w zakresie organizacji wydarzeń, takich jak konkursy, pikniki czy zbiórki charytatywne, które mogą być częścią działań szkolnych, a jednocześnie wspierać potrzebujących. 

Wszystkie określone przez nas formy współpracy dokładnie opisujemy na podstronie Szkoła dla Pomocy

Jakie są oczekiwania Państwa organizacji wobec szkoły i uczniów w ramach współpracy?

Oczekujemy, że uda nam się wspólnie zrobić coś dobrego! To koniec naszych oczekiwań 🙂

Jest jednak kilka ważnych aspektów w kontekście współpracy ze szkołami i uczniami o których chcemy tutaj napisać. Najważniejsze jest aby cała społeczność szkolna aktywnie uczestniczyła w realizacji wspólnych projektów i działań. Chodzi tutaj tak o dyrekcję, nauczycieli, rodziców jak i uczniów.

Warto pamiętać, że najważniejsze jest:

  • aktywne zaangażowanie – uczniowie powinni aktywnie uczestniczyć w zaplanowanych działaniach, takich jak warsztaty, projekty wolontariackie czy wydarzenia. 
  • współpraca z nauczycielami – każda współpraca ze szkołami wymaga zaangażowania nauczycieli, którzy będą wspierać uczniów w realizacji projektów oraz integrować działania. 
  • przestrzeganie zasad i procedur – posiadamy  określone zasady i procedury i przestrzeganie ich jest niezbędne po to, aby zapewnić wszystkim bezpieczeństwo i skuteczność przy realizacji projektów. 
  • feedback – bardzo przydatne jest jeśli otrzymujemy regularnie informacje o postępach i wynikach działań. Wtedy możemy pomóc lub przygotować się na klęskę urodzaju 😉
  • angażowanie rodziców – zaangażowani rodzice to dużo większa szansa na sukces! Dzieci widząc, że ich bliscy uważają dane działanie za ważne. 
Czy oferujecie wsparcie organizacyjne dla szkół zaangażowanych w Państwa projekty?

Tak, oferujemy wsparcie organizacyjne dla szkół zaangażowanych w nasze projekty. Nasza pomoc obejmuje dostarczanie niezbędnych materiałów edukacyjnych i promocyjnych, które wspierają realizację projektów, a także wsparcie w planowaniu i organizacji działań.

Jakie są zasady i procedury nawiązywania współpracy z Państwa organizacją?

Przebieg nawiązywania współpracy między placówką edukacyjną, a Kwitnącym Domem:

  • pierwszym krokiem jest skontaktowanie się z nami, abyśmy mogli wspólnie omówić cele i oczekiwania dotyczące współpracy. Można to zrobić poprzez e-mail, telefon lub możemy się umówić na spotkanie u nas lub w szkole,
  • przeprowadzamy ocenę potrzeb i oczekiwań szkoły, aby dostosować ofertę współpracy do wzajemnych możliwości,
  • po uzgodnieniu szczegółów możemy podpisać porozumienie o współpracy które określi ustalone wcześniej zasady, cele projektów i zobowiązania obu stron oraz terminy realizacji – nie jest to niezbędne, możemy się opierać o mailowo potwierdzone ustalenia, ale nie jest to też dla nas problemem jeśli szkoła ma takie życzenie,
  • po dokonaniu ustaleń i formalnym potwierdzeniu wspólnie planujemy i realizujemy projekt, a my zapewniamy wsparcie na każdym etapie.
Czy współpracujecie z innymi organizacjami i szkołami? Jakie są efekty takiej współpracy?

Tak, cały czas, na stałe współpracujemy z innymi organizacjami, szkołami, przedszkolami i wyższymi uczelniami. Przynosi wiele korzyści dla wszystkich stron.

Współpraca ta pozwala na:

  • wymianę doświadczeń, najlepszych praktyk oraz pomysłów na nowe projekty.
  • rozszerzenie zasięgu działań – wspólne projekty umożliwiają nam dotarcie do szerszej grupy odbiorców oraz zwiększają efektywność działań.
  • lepsze wyniki – efekty współpracy są najczęściej pozytywne, prowadząc do osiągania lepszych wyników w realizacji celów społecznych i edukacyjnych.

Wynikami tej współpracy jest kilkadziesiąt zbiórek oraz kilka tysięcy godzin wolontariatu szkolnego podczas realizacji naszych działań. 

Największym z naszych wydarzeń były Bożonarodzeniowe Dni Dobra, w które zaangażowało się 46 placówek edukacyjnych. 

Kto będzie naszym głównym kontaktem z Państwa strony?

Głównym kontaktem z naszej strony będzie dedykowany koordynator projektu, który będzie odpowiedzialny za bieżące zarządzanie współpracą. Koordynator ten będzie pełnił rolę osoby kontaktowej w zakresie organizacji działań, udzielania informacji oraz rozwiązywania ewentualnych problemów. Zapewni to efektywną komunikację i wsparcie na każdym etapie współpracy.

3. Logistyka i organizacja

Jakie materiały i zasoby dostarczacie szkołom do realizacji wspólnych działań?

Dostarczamy szkołom różnorodne materiały i zasoby, które są niezbędne do realizacji wspólnych działań, mających na celu wspieranie edukacji, rozwijanie kompetencji uczniów oraz budowanie zaangażowania społecznego. Doskonale rozumiemy, że realizacja projektów wymaga dostępu do odpowiednich narzędzi, zarówno edukacyjnych, jak i promocyjnych, a także wsparcia technicznego, które umożliwi sprawną organizację i przeprowadzenie różnych inicjatyw. Dlatego właśnie przykładamy szczególną wagę do tego, aby szkoły, z którymi współpracujemy, były w pełni wyposażone w niezbędne materiały.

Materiały edukacyjne, które dostarczamy są bardzo różne – zależnie od projektu. Obejmują między innymi przewodniki, które zawierają praktyczne wskazówki, które pomagają nauczycielom skutecznie realizować działania. Oprócz tego często udostępniamy także różnego rodzaju broszury i materiały do warsztatów lub scenariusze lekcji. Są one zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić nauczycielom i uczniom przejście przez poszczególne etapy projektu, dostarczając im niezbędnych informacji i narzędzi do działania.

Materiały promocyjne to kolejny ważny element wsparcia, jaki oferujemy. Promocja wydarzeń i projektów jest kluczowa dla ich sukcesu, dlatego też szkoły mogą liczyć na nasze wsparcie w tym zakresie. W skład materiałów promocyjnych wchodzą często plakaty, ulotki, a wzory komunikatów i ogłoszeń pomagające przyciągnąć uwagę zarówno społeczności szkolnej, jak i lokalnej. Dostarczamy też po prostu pomysłów na ciekawe i efektywne działania.

Wsparcie techniczne, które oferujemy, obejmuje np. pomoc w zakresie narzędzi cyfrowych. W dzisiejszych czasach, efektywna realizacja projektów często wymaga korzystania z nowoczesnych technologii, dlatego pomagamy szkołom  w dostępie do bezpłatnych platform, które ułatwiają zarządzanie rejestracjami uczestników, komunikację z wolontariuszami oraz organizację działań. Nasze wsparcie techniczne nie ogranicza się jedynie do dostarczenia narzędzi, ale obejmuje również pokazanie ich działania nauczycielom i koordynatorom. Dzięki temu, szkoły mogą w pełni wykorzystać potencjał dostępnych technologii, co znacząco przyczynia się do sukcesu realizowanych projektów.

Jakie są wymagania dotyczące organizacji wydarzeń charytatywnych we współpracy z Państwa organizacją?

Organizacja wydarzeń charytatywnych we współpracy z naszą organizacją wymaga przestrzegania kilku zasad: 

  • Przestrzeganie zasad prawa – nie angażujemy się i nie wspieramy działań stojących w sprzeczności z polskim i europejskim prawem w każdej dziedzinie.
  • Bezpieczeństwo – Należy przestrzegać ustalonych zasad i regulacji dotyczących organizacji wydarzeń, aby zapewnić wszystkim bezpieczeństwo.
  • Planowanie – Wydarzenia muszą być skoordynowane z naszym zespołem – wymaga to  wspólnego ustalenia dat, lokalizacji, etc.
Jakie koszty mogą być związane z udziałem w Państwa projektach?

Najczęściej nie ma żadnych kosztów finansowych związanych z udziałem w naszych projektach. W większości z nich głównym zasobem na którym opieramy działania jest zaangażowanie społeczne społeczności szkolnej.

Zależnie jednak od planowanych przez Państwa placówkę działań mogą się pojawić koszty o których warto pamiętać: 

  • Koszty organizacyjne – organizacja wydarzeń łączy się często z koniecznością zakupu materiałów np. na warsztaty lub do sprzątania, albo wydrukowania plakatów, czy list obecności
  • Koszty transportu i logistyczne – w przypadku organizacji wydarzeń lub dojazdu na nasze wydarzenia mogą się pojawić koszty transportu na miejsce docelowe, 
Jakie narzędzia cyfrowe mogą pomóc w zarządzaniu rejestracjami, komunikacją i raportowaniem działań wolontariackich?

Do zarządzania rejestracjami, komunikacją, organizacji  i raportowania działań wolontariackich polecamy korzystanie z różnych bezpłatnych narzędzi cyfrowych. 

Platformy do zarządzania projektami

Narzędzia takie jak Trello, czy Asana pozwalają na efektywne planowanie, śledzenie postępów oraz koordynowanie działań pomiędzy zespołem nauczycieli lub pomiędzy nauczycielami i koordynatorami działań ze strony uczniów. 

Systemy do rejestracji uczestników

Im prościej tym lepiej. Polecamy korzystanie z Google Forms i innych narzędzi Google (które są bezpłatne dla edukacji), które ułatwiają rejestrację uczestników wydarzeń i zarządzanie danymi. Przypominamy – przetwarzanie danych osobowych z użyciem Google jest możliwe jedynie przy posiadaniu podpisanej umowy.

Warto przeczytać: Korzystanie z formularzy (i innych usług) Google, a ochrona danych osobowych

Jeśli nie potraficie sami wykonać takiego formularza z chęcią udostępnimy Wam nasz i przekażemy dostęp do pliku Google Sheets z danymi zapisanych osób. Jak wygląda taki formularz możesz zobaczyć poniżej.

Tak wygląda przykładowy formularz (kliknij, aby przejść do formularza). W takiej formie zobaczysz dane: Google Sheets

Elektroniczne podpisywanie dokumentów przez rodziców

Jeśli potrzebują Państwo pobrać od rodziców różnego rodzaju podpisane dokumenty zachęcamy do robienia tego w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym za pomocą rządowej strony na której loguje się profilem zaufanym, czyli np, kontem w banku: https://moj.gov.pl/nforms/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER 

W ten sposób Państwa działania będą nie tylko skuteczne, efektywne (bo kartki się nie będą gubić), jak i ekologiczne! 🙂 

Jakie są kluczowe kroki w planowaniu i zarządzaniu projektem wolontariackim w środowisku szkolnym?

Planowanie i zarządzanie projektem wolontariackim w środowisku szkolnym to proces wymagający przede wszystkim staranności i dokładnego przemyślania. Kluczowe kroki w tym procesie można podzielić na etapy, które zapewniają, że projekt nie tylko osiągnie zamierzone cele, ale także przyniesie korzyści zarówno uczniom, jak i całej społeczności szkolnej.

Pierwszym krokiem w planowaniu projektu wolontariackiego jest zdefiniowanie jego celu i zakresu. Niezwykle ważne jest, aby jasno określić, co ma być osiągnięte. Cel ten powinien być konkretny, mierzalny, osiągalny, realistyczny i osadzony w czasie (zgodnie z zasadą SMART). Definiowanie celu jest niezbędne, aby zrozumieć jakie działania do niego doprowadzą oraz jakie zasoby będą niezbędne do jego realizacji. Warto również zastanowić się, w jaki sposób projekt wpisuje się w ogólną misję i wartości szkoły, co pomoże w uzyskaniu wsparcia ze strony administracji, nauczycieli i rodziców.

Kolejnym istotnym etapem jest identyfikacja zasobów. Obejmuje to zarówno zasoby ludzkie, jak i materialne. Trzeba określić, kogo chcemy zaangażować w projekt, jakie umiejętności są potrzebne, oraz jakie materiały i narzędzia będą niezbędne do realizacji zaplanowanych działań. Warto się zastanowić też z jakim odzewem zwykle spotykają się w szkole akcje wolontariackie i na jakie zaangażowanie uczniów możemy liczyć. Inaczej planuje się projekt w którym weźmie udział 20 uczniów, a inaczej taki dla 100.

Jeśli w projekt zaangażowane są środki finansowe ważne jest, aby na tym etapie stworzyć szczegółowy budżet, który uwzględni wszystkie koszty związane z realizacją projektu, co pomoże uniknąć nieprzewidzianych wydatków w późniejszych fazach.

Kiedy cel projektu i zasoby są już jasno określone, kolejnym krokiem jest stworzenie harmonogramu działań. Harmonogram powinien zawierać wszystkie kluczowe etapy projektu, od przygotowań po realizację i ewaluację. Warto przypisać konkretne zadania do poszczególnych osób, co pomoże w lepszej organizacji pracy i zapobiegnie ewentualnym opóźnieniom. Ważne jest, aby harmonogram był realistyczny i uwzględniał ewentualne nieprzewidziane okoliczności, które mogą wpłynąć na realizację projektu. Koniecznie trzeba też pamiętać, że działania wolontariackie mają być dla wszystkich nie tylko pracą, ale także działaniem przyjemnym i satysfakcjonującym. I aby tak się stało nie można nikogo przeciążyć pracą. Czasem warto zrezygnować z jakiegoś dodatkowe działania, a zachować przyjemne odczucia wszystkich zaangażowanych osób, zamiast osiągnięcia lepszych efektów i wypalenia się nauczycieli lub wolontariuszy po jednym projekcie. Wolontariat to maraton i nauka pomagania innym przez proste działania przez całe życie. Gdy zadania będą już rozdzielone trzeba regularnie sprawdzać postępy w ich realizacji żeby mieć pewność, że projektu jest na właściwym torze.

Następnym krokiem jest zorganizowanie zespołu wolontariuszy. W środowisku szkolnym zespół ten zazwyczaj składa się z uczniów, którzy są zmotywowani do działania i chcą zaangażować się w projekt. Ważne jest, aby odpowiednio przygotować zespół, zapewniając mu niezbędne szkolenia (choćby w postaci krótkiego spotkania wprowadzającego!) i wsparcie. Nauczyciele i koordynatorzy projektu powinni pełnić rolę mentorów, którzy nie tylko kierują pracą zespołu, ale także wspierają uczniów w rozwijaniu ich umiejętności i kompetencji. Motywowanie zespołu i utrzymanie wysokiego morale jest kluczowe dla sukcesu projektu, dlatego warto regularnie organizować spotkania, na których omawiane będą postępy i ewentualne wyzwania.

Realizacja projektu to etap, na którym planowane działania są wprowadzane w życie. Ważne jest, aby na bieżąco monitorować postępy i reagować na wszelkie pojawiające się trudności. Transparentna komunikacja w zespole oraz ze wszystkimi stronami projektu, takimi jak nauczyciele, rodzice i lokalna społeczność, jest kluczowa dla jego pomyślnego przebiegu. W trakcie realizacji warto również dokumentować działania, co pomoże w późniejszej ewaluacji projektu. Bardzo mocno też doradzamy robienie zdjęć, filmików i innych relacji podczas całego projektu od planowania po zakończenie – będzie to nie tylko wspaniałą pamiątką, ale też motywacją w przyszłości dla innych do zaangażowania się!

Po zakończeniu działań należy dokładnie przeanalizować, czy cele zostały osiągnięte i jakie były kluczowe wnioski z realizacji projektu. Warto następnego dnia po zakończeniu projektu spisać wnioski „na gorąco”, bo ludzki mózg charakteryzuje się spłaszczaniem negatywnych wrażeń i takie szybkie podsumowanie może być przy pełnej ewaluacji bardzo pomocne. Ewaluacja powinna obejmować zarówno aspekty ilościowe, takie jak liczba zaangażowanych osób, jak i jakościowe, takie jak satysfakcja uczestników czy wpływ projektu na społeczność. Na podstawie zebranych danych warto wyciągnąć wnioski i zaproponować rekomendacje na przyszłość, co pomoże w lepszym przygotowaniu kolejnych inicjatyw.

Wdrożenie projektu wolontariackiego w środowisku szkolnym to proces, który wymaga starannego planowania, zarządzania zasobami i skutecznej realizacji. Przemyślane podejście do każdego z etapów pozwala na osiągnięcie wspaniałych celów przy niedużym nakładzie pracy, ale przede wszystkim daje możliwość stworzenia wartościowego doświadczenia zarówno dla uczniów, jak i całej społeczności szkolnej.

4. Bezpieczeństwo i dokumentacja

Jakie dokumenty są wymagane do udziału uczniów i opiekunów w Państwa projektach?

Aby uczniowie i opiekunowie mogli uczestniczyć w naszych projektach, wymagana jest przede wszystkim zgoda rodziców/opiekunów prawnych. Niekiedy może być też potrzebna deklaracja zdrowotna, która zawiera informacje o stanie zdrowia ucznia, w tym o ewentualnych alergiach, chorobach przewlekłych czy innych istotnych kwestiach medycznych, które organizatorzy powinni znać.  przypadku uczniów wymagających specjalnej opieki medycznej, może być również konieczne dostarczenie dodatkowych zaświadczeń od lekarza.

W przypadku opiekunów, którzy pełnią rolę organizacyjną wymagane jest dostarczenie zaświadczenia o niekaralności – dla nauczycieli czynnych w zawodzie termin wystawienia dokumentu musi być późniejszy niż data obecnego zatrudnia, w przypadku osób niezatrudnionych na stanowisku nauczyciela dokument musi być nie starszy niż 1 rok. Niezbędne jest również  dostarczenie wyciągu z RPS lub podanie danych umożliwiających organizacji sprawdzenie występowania wpisu. Ponadto będziemy prosić o podpisanie stosownego oświadczenia o krajach zamieszkania (i dostarczenie dokumentów o niekaralności z tych krajów), zapoznanie z naszymi Standardami Ochrony Dzieci i podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się i zobowiązaniu do ich przestrzegania. W tym dokumencie znajdą Państwo również wszystkie potrzebne wzory dokumentów (które przekazujemy również mailowo przy nawiązaniu współpracy).

Często pytają nas Państwo dlaczego wymagamy tych dokumentów, mimo że są Państwo z tymi uczniami w codziennym kontakcie w placówce. Najprostszą odpowiedzią jest to, że prawo od nas tego wymaga. Nie jest to jednak odpowiedź wyczerpująca temat. Zarówno nauczyciele jak i Państwa uczniowie będą się podczas wolontariatu stykać także z innymi osobami wobec których również tak jak do Państwa grupy podejmujemy zobowiązanie zapewnienia bezpieczeństwa i dochowania najwyższej staranności w zaopiekowaniu wszystkich wolontariuszy. Te dokumenty pozwalają nam zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom projektu. Tak samo rodzice z Państwa szkoły ufają nam, że inne osoby, które zetkną się w naszej placówce z ich dziećmi będą odpowiednimi osobami tak samo musimy posiadać dokumenty od Państwa, aby każdy inny rodzic mógł mieć to poczucie bezpieczeństwa.

Opiekun grupy otrzyma od nas również odpowiednie instrukcje i materiały do samokształcenia w zakresie BHP do zapoznania siebie i grupy przed wydarzeniem. 

Z opiekunem podpisujemy porozumienie wolontariackie określający zakres jego prac i opieki nad grupą podczas wydarzenia. 

Oprócz powyższych dokumentów, w zależności od specyfiki projektu, mogą być wymagane również inne zaświadczenia lub zgody. Na przykład, jeśli projekt obejmuje korzystanie z określonych urządzeń lub uczestnictwo w bardziej ryzykownych aktywnościach mogą być konieczne dodatkowe zgody od rodziców lub odpowiednie szkolenia dla uczestników.

Jakie są standardy ochrony małoletnich w Państwa organizacji i jakie dokumenty są wymagane?

Kwitnący Dom jest miejscem wsparcia dla rodziców i ich dzieci i jako takie czujemy się w obowiązku stosować rygorystyczne standardy ochrony dzieci, aby zapewnić, że nasze działania odbywają się w najwyższej dbałości o bezpieczeństwo i dobrostan. Nasze standardy i załączniki do nich znajdą Państwo w zakładce Dokumenty.

W ramach naszych Standardów Ochrony Dzieci funkcjonują:

  • szkolenia dotyczące ochrony dzieci i młodzieży, obejmujące zasady bezpiecznego kontaktu, rozpoznawanie oznak nadużyć oraz reagowanie na nie,
  • polityki ochrony małoletnich, które określają zasady i procedury dotyczące interakcji z młodymi uczestnikami oraz postępowania w przypadku podejrzenia nadużyć.

Wymagane dokumenty to:

  • zaświadczenia o niekaralności dla celu pracy i wolontariatu:
    • w przypadku nauczycieli pracujących w szkole, która wysyła wolontariuszy zaświadczenie musi być z datą nie późniejszą niż data rozpoczęcia pracy,
    • w przypadku osób nie zatrudnionych na posadzie nauczyciela – zaświadczenie nie może być starsze niż 1 rok;
  • zaświadczenie o niefigurowaniu w RPS lub dane do sprawdzenia w RPS,
  • oświadczenie o krajach zamieszkania w ciągu ostatnich 20 lat i stosowne dokumenty z tych krajów;
  • zgody rodziców/opiekunów na udział w wolontariacie oraz potwierdzenie zapoznania się z  regulaminem i standardami ochrony dzieci.
Jakie są zasady dotyczące ochrony danych osobowych uczestników projektów?

Ochrona danych osobowych uczestników jest kluczowa i podlega ścisłym regulacjom zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych (RODO).

Nasze zasady obejmują:

  • Zbieranie danych tylko w zakresie niezbędnym do realizacji projektu i gromadzone za zgodą uczestników lub ich opiekunów prawnych.
  • Przechowywanie danych w bezpieczny sposób, z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych. 
  • Wykorzystywanie danych wyłącznie w celu realizacji projektu, a ich wykorzystywanie jest zgodne z celami, na które uczestnicy wyrazili zgodę.
  • Usuwanie danych po zakończeniu projektu lub na żądanie uczestnika, dane są bezpiecznie usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Uczestnicy mają prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania oraz żądania ich usunięcia w określonych okolicznościach. 

Zapraszamy do zapoznania się z pełną Polityką Ochrony Danych Osobowych.

Jakie są najważniejsze aspekty bezpieczeństwa, o których należy pamiętać, organizując działania wolontariackie?

Podczas organizacji działań wolontariackich należy pamiętać o kilku kluczowych aspektach bezpieczeństwa:

  • Bezpieczeństwo fizyczne – zapewnienie, że miejsca i sprzęt używany podczas działań są bezpieczne dla uczestników. Warto przeprowadzać ocenę ryzyka oraz przygotowywać procedury awaryjne. 
  • Bezpieczeństwo emocjonalne – stworzenie atmosfery wsparcia i zaufania, w której uczestnicy czują się komfortowo i bezpiecznie. Wymaga to zapewnienia odpowiedniego wsparcia psychologicznego dla wolontariuszy, a także przy większych projektach np. telefon zaufania lub inne mechanizmy bezpiecznego i komfortowego zgłaszania podejrzeń naruszeń. 
  • Procedury awaryjne – 0pracowanie i wdrożenie procedur na wypadek sytuacji awaryjnych, takich jak wypadki, nagłe choroby czy zagrożenia. Należy również dopilnować obecności osób wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz zwalczania pożarów.
  • Ochrona danych osobowych – zabezpieczenie informacji osobistych uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.

Podczas naszych projektów, w które angażują się szkoły przestrzegamy wszystkich tych zasad. 

5. Organizowanie wolontariatu i angażowanie społeczności

Jakie są najlepsze praktyki w angażowaniu uczniów w działania wolontariackie?

Angażowanie uczniów w działania wolontariackie to kluczowy element ich edukacji i rozwoju osobistego. Działania te nie tylko uczą odpowiedzialności, empatii i współpracy, ale także pozwalają młodym ludziom rozwijać umiejętności społeczne i budować zaangażowanie obywatelskie. Aby jednak angażowanie uczniów w wolontariat było skuteczne, warto poświęcić trochę czasu na zastanowienie się jak sprawić, aby było to satysfakcjonujące i wartościowe zarówno dla uczniów, jak i dla społeczności, którą wspierają.

Naszym zdaniem pierwszym krokiem w skutecznym angażowaniu uczniów jest zrozumienie ich motywacji i zainteresowań.

Często słyszymy, że uczniowie szkół podstawowych przychodzą ba wolontariat, bo chcą dodatkowych punktów. Jest to odpowiedź na pytanie, ale nie mówi nic o motywacji takich uczniów. Dopiero zastanawiając się po co im te punkty da się dojść do tego jaka jest źródłowa motywacja dla przyjścia na wolontariat. Nie raz mieliśmy w naszej organizacji uczniów, którzy przyszli na wolontariat mówiąc, że oni będą tylko 8 godzin, bo za to dostaną punkty, którzy pracowali dużo ciężej i z większym zaangażowaniem niż Ci, którzy przyszli na ten wolontariat z potrzeby serca. Jak to możliwe?

Także – czy zastanawiali się Państwo dlaczego uczniowie chcą dostać w rekrutacji więcej punktów?

Odpowiedź jest bardzo prosta – większa liczba punktów zwiększa szanse na dostanie się do wybranej szkoły średniej. Większość uczniów ma (najczęściej nieuzasadnione!) nierealistyczne i zaniżone poczucie własnej wartości, wiedzy i znajomości opanowanego materiału. Przewidywanie przyszłych wyników w nauce jest dla nich jak wróżenie z fusów – chcieliby otrzymać określone oceny, ale praktycznie nigdy nie są pewni, że tak faktycznie będzie. Tą zależność widzimy niezależnie od tego, czy średnia ocen ucznia wynosi 2, czy 5. Dlatego okazja do zdobycia dodatkowych punktów jest dla nich szansą do zapewnienia sobie większego poczucia bezpieczeństwa, bo część punktów będzie już zdobyta i niezmienialna niezależnie od wyników w nauce.

Warto pamiętać, że w przypadku dobrych uczniów liczba punktów rekrutacyjnych może także wpływać na poczucie własnej wartości i motywację ucznia. Dążenie do zdobycia wysokich punktów często wynika z ambicji i chęci osiągnięcia sukcesu. A często także obaw o poniesienie porażki, jeśli punktów będzie zbyt mało. Tacy uczniowie poszukują dodatkowych możliwości zapewnienia sobie większej liczby punktów i nie rezygnują z żadnej okazji w obawie o to, że okażą się gorsi od kogoś kto z niej nie zrezygnował.

Te dwie grupy uczniów z pozoru negatywnie nastawionych są bardzo łatwe do motywowania i angażowania w działania, bo ich motywacja jest wewnętrzna (to jest pochodzi całkowicie z ich własnych potrzeb i celów). Choć należy pamiętać, że ich udział w projektach w większości wypadku będzie ograniczony tylko do wymiaru niezbędnego dla uzyskania odpowiedniej liczby punktów. I nie ma w tym nic złego! Tak samo jak dorośli podejmują niektóre aktywności z powodu własnej chęci lub zainteresowań – np. jeżdżą na wycieczki rowerowe, czytają książki, grają w gry tak samo mają prawo do tego dzieci i młodzież. Tak samo my – dorośli angażujemy się w jedne akcje (jak pomoc dla dzieci, ograniczanie marnowania zasobów), a w inne nie. Nie możemy, a przede wszystkim nie mamy prawa wymagać od dzieci, aby pasjonowały je wszystkie nasze propozycje, nawet te, które my uważamy za najbardziej godne uwagi, tak samo jak od nas nikt nie ma prawa wymagać, aby interesowało nas coś czego nie lubimy. Dużo ważniejsze niż pasja i wewnętrzna potrzeba pomagania jest chęć zrealizowania pewnych zadań na 100% swoich możliwości. Motywacja tej grupy będzie się opierać na przypominaniu im o ich nadrzędnym celu i wskazywaniu jak obecne działania wpływają na jego osiągnięcie. 

Kolejną, dużo trudniejszą do zmotywowania grupą będzie ta, która decyduje się na wolontariat, aby spełniać oczekiwania rodziców.

Pierwszym powodem oczekiwania przez rodziców zaangażowania się w wolontariat jest kwestia zdobycia większej liczby punktów i obawy rodziców o to, że dziecko dostanie się do zbyt słabej szkoły. W wielu rodzinach edukacja jest uważana za klucz do sukcesu zawodowego i osobistego, a osiągnięcia szkolne postrzegane są jako wskaźnik przyszłych możliwości życiowych, stąd też część rodziców stawia bardzo duży nacisk na zdobycie jak największej liczby punktów w rekrutacji. W związku z tym, dzieci czują presję, by sprostać tym oczekiwaniom i zdobywać dołączać do wszystkich akcji mających zwiększyć liczbę punktów w rekrutacji, a tym samym zadowolenie rodziców z ich osiągnięć. 

Jednakże rodzice często (mamy nadzieję, że częściej niż w poprzednim przypadku 😉 0 angażują swoje dzieci w wolontariat, kierując się przekonaniem, że takie doświadczenia pomogą dzieciom rozwijać empatię, i odpowiedzialność społeczną. Rodzice, pragnąc, aby ich dzieci były nie tylko dobrze wykształcone, ale także świadome społecznie, często zachęcają je do udziału w takich inicjatywach, widząc w tym szansę na kształtowanie wartości, które będą im towarzyszyć przez całe życie. Jednakże, gdy oczekiwania rodziców stają się zbyt duże lub ukierunkowane na działania nieprzyjemne lub zupełnie nieinteresujące ich dzieci, a zaangażowanie w wolontariat wynika bardziej z odczuwanej presji niż z wewnętrznej chęci najczęściej pojawiają się same negatywne skutki. Dzieci, które czują się zmuszane do uczestnictwa w działaniach charytatywnych, będą postrzegać wolontariat jako przykry obowiązek, a nie jako wartościową działalność. Zamiast rozwijać empatię i radość z pomagania innym, będą odczuwać stres i frustrację, a w takim wypadku ciężko oczekiwać, aby ich praca była wykonywana z zaangażowaniem. Dużo częściej będą jej unikać, albo wykonywać z najmniejszym możliwym zaangażowaniem, aby tylko jak najszybciej zakończyć nieprzyjemne doświadczenie. 

Tutaj zatrzymamy się na dłuższą chwilę, ponieważ motywacja uczniów nie posiadających wewnętrznej chęci realizacji jakiegoś zadania jest bardzo trudna i wymagająca. 

Aby w ogóle mówić o motywacji ucznia zaangażowanego w wolontariat w związku z motywacją zewnętrzną (presja rodziców, niechęć do zawiedzenia nauczyciela, którego lubią etc.) musimy zastanowić się jak zmienić negatywne nastawienie ucznia na chociaż trochę pozytywne.

Poniżej przedstawiamy kilka pomysłów i wskazówek w tym temacie. 

Zrozumienie, że uczeń działa z powodu przyczyn przymusu i odkrycie jego źródła. Najpierw warto zrozumieć, dlaczego dana osoba czuje się zmuszona. Czy wynika to z zewnętrznych nacisków, poczucia braku wyboru, czy może z poczucia obowiązku? Zaakceptowanie tego, że tak jest i rozmowa o tych powodach sama w sobie może dać ogromną zmianę. Uczeń zrozumiany, mogący otwarcie mówić o swoich potrzebach i obawach, będzie dużo bardziej zaopiekowany i będzie miał poczucie dużo większej podmiotowości mimo realizacji działań, którym jest niechętny. Sam ten przypływ ciepłych emocji może dostarczyć wystarczającej motywacji do zrealizowania jednorazowego działania. Każdy z nas to kiedyś odczuł, że gdy ktoś wyraził zrozumienie dla naszego niezadowolenia z jakiejś sytuacji lub obowiązków (np. wyjazdu na konferencję, konieczności zrobienia dodatkowej pracy, konieczności zrobienia czegoś drugi raz) to zrobiło nam się lżej na sercu i jakoś łatwiej było sprostać nieprzyjemnym okolicznościom. A jeśli to nie pomoże, to z pewnością pozwoli lepiej dostosowaną sposobu motywowania do sytuacji danego ucznia. 

Danie większej kontroli. Bardzo mocno wierzymy, że poczucie przymus bardzo często wynika z braku kontroli nad sytuacją (faktycznego lub pozornego). Umożliwienie danej osobie pewnej autonomii i wpływu na to, jakie zadanie wykona lub w jaki sposób to zrobi, może zwiększyć jej zaangażowanie. Jest to szczególnie skuteczny sposób gdy poczucie przymusu wynika z nacisków rodziców. W takim wypadku pozwolenie na wybór sposobu realizacji zadania może sprawić, że uczeń poczuje się bardziej odpowiedzialny za daną pracę, będzie ją odbierał jako swoje dzieło, a tym samym będzie bardziej zaangażowany.

Wato pomóc uczniom dostrzec sens podejmowanych działań. Często zadanie wydaje się na pierwszy rzut oka nieciekawe, jednak można pokazać jego wartość w języku i sposobach, które dotrą do młodzieży. Na przykład, bardzo często mając do czynienia z młodymi osobami, bardzo mocno skupionymi na swoich potrzebach i okazywaniu własnego wysokiego statusu materialnego tłumaczymy ile jest rynkowo warta ich praca. Przełożenie ich pracy na liczbę wyjazdów, zakupionych gier komputerowych, czy godzin dostępu do internetu wielokrotnie otworzyło nam serca młodych ludzi na ich uczestnictwo w wolontariacie. Jako dorośli często musimy się oswoić z tym, że wykonana praca ma dla młodych ludzi zupełnie inną wartość niż dla nas. Dorośli są przyzwyczajeni do postrzegania swojego zaangażowania w formie godzin pracy włożonych w coś, ponieważ w ten sposób jesteśmy wynagradzani za stałą pracę. Uczeń uczestniczący przez 8 godzin w wolontariacie, w ramach którego  cały ten czas ma poczucie zmarnowania 8 godzin, w ramach, których mógł zrobić to… i to… Jednak uczeń mający świadomość, że jego 8 godzin pracy pozwoliło fundacji zamiast opłacenia na jego miejsce pracownika, to zakupienia 10 paczek z żywnością dla osób potrzebujących otrzymuje informację w jaki sposób wycenić swoją pracę, a tym samym jakąś zrozumiałą jej wartość dla siebie. I w takim wypadku może mieć poczucie dobrze wykorzystanych 8 godzin, bo będzie to dla niego bardzo korzystny przelicznik. Świadomość tego jaki realnie efekt przynoszą działania wolontariuszy jest bardzo skutecznym efektem motywowania, jednakże nie w przypadku osób podchodzących do działań z niechęcią. Dla nich „posprzątany las” nie jest wartością, bo nie uczestniczą w wolontariacie dla jej realizacji, tylko z powodu zewnętrznego przymusu.

Podkreślanie pozytywnych aspektów, ale tutaj zlecamy bardzo duże wyczucie i delikatność, bo nic tak nie demotywuje jak „zawsze mogło być gorzej”, „przynajmniej została już tylko jedna godzina” (po takich słowach będzie to najlepsza godzina w życiu) i nic tak nie skłania o dyskusji jak „chociaż nie musisz siedzieć na fizyce” (większość uczniów powie, że już wolałaby być na fizyce, bo już taka nasza natura, że trawa po drugiej stronie płotu jest bardziej zielona). Warto skupiać się na korzyściach, jakie dany wolontariusz/ka osiągają w wyniku realizowanego działania. Jednak pamiętaj – muszą to być korzyści ważne z punktu widzenia jego motywacji. Oczywiście mogą to być nowe umiejętności, zdobycie doświadczenia, możliwość poznania ciekawych ludzi jeśli wiemy, że dla tego ucznia/uczennicy jest to ważne. Jednak nie możemy oczekiwać, że korzyścią dla ucznia będzie przebywanie na świeżym powietrzy, jeśli przyszedł na wolontariat tylko dlatego, że rodzice mu nie dawali spokojnie grać na komputerze. W takim wypadku może warto powiedzieć, że po wolontariacie zostanie jeszcze masa czasu na grę komputerową?

Nie ma nic ważniejszego niż docenienie nawet najmniejszego wysiłku, który dana osoba niechętna do wolontariatu wkłada w w realizację zadania. Wymaga to od niej dużo więcej pracy niż od tych, którzy są z własnej woli, bo nie dość, że musi wykonać tą samą pracę to jeszcze pokonać własny opór i zniechęcenie. Pochwały i wsparcie mogą zmniejszyć poczucie oporu i sprawić, że przez docenienie zniknie chociaż część negatywnych emocji.

Zachęcamy do zwrócenia uwagi na to, że niczego nie da się osiągnąć niewiedząc jaka jest motywacja i powody niechęci wolontariusza. Dlaczego najczęściej wszystko musi się rozpocząć od jednego pytania:

Po co Ty w ogóle tutaj jesteś?

Oczywiście nie może ono być mówione w złości i z agresją, jak często się dzieje gdy nauczyciel już wyczerpał wszystkie możliwości zachęcania ucznia do działania (nie mylić z motywowaniem). Nauczyciele dość często postrzegają to pytanie jako ostatni gwóźdź do trumny gdy już puszczają im nerwy. Jednak bardzo często to od tego pytania powinna się zacząć rozmowa. Nasz ludzki strach wynika z tego, że dokonujemy projekcji wyobrażając sobie odpowiedź ucznia, na którą nie będzie co odpowiedzieć. A to właśnie odpowiedź na to pytanie daje właśnie możliwość sięgnięcia po cały wachlarz możliwości. Nawet jeśli w odpowiedzi na wykrzyczane „Po co tutaj jesteś” otrzymamy równie wykrzyczane „Bo matka mi kazała”, to przecież zawsze wystarczy powiedzieć, że przykro nam, że uczeń musi uczestniczyć w czymś czego nie chce (to przecież prawda) i że nam też nie jest łatwo w tej sytuacji (te prawda), zwrócić uwagę, że rodzic skierował go tutaj w konkretnym celu i powiedzieć co musi się stać, żeby nieprzyjemne doświadczenie się skończyło. Tylko zrozumienie motywów i powodów demotywacji wolontariusza pozwoli rozwiązać problem. A największym z nich jest to, że zdemotywowany wolontariusz uczestniczący w działaniach pod przymusem to wolontariusz, który najprawdopodobniej nigdy więcej nie weźmie w wolontariacie udziału z własnej woli. 

Każdy uczeń ma inne pasje i talenty, dlatego ważne jest, aby działania wolontariackie były dostosowane do indywidualnych zainteresowań.

Organizowanie projektów, które odzwierciedlają różnorodne zainteresowania uczniów, zwiększa szanse na ich zaangażowanie i długotrwałe uczestnictwo. Jest  to kluczowe dla motywowania uczniów do działania.

Kolejną istotną praktyką jest zapewnienie uczniom odpowiedniej edukacji i wsparcia. Wolontariat może być dla uczniów nowym doświadczeniem, dlatego ważne jest, aby byli odpowiednio przygotowani. Wyjaśnienie celu projektu, obowiązków wolontariuszy oraz zasady bezpieczeństwa, pomaga uczniom poczuć się pewniej i bardziej kompetentnie w wykonywaniu powierzonych im zadań. Równie istotne jest stałe wsparcie ze strony nauczycieli lub opiekunów, którzy mogą odpowiadać na pytania i oferować im pomoc w sytuacji w której widzą, że coś sprawia im trudność. Takie wsparcie buduje zaufanie i pozwala uczniom rozwijać się w roli wolontariuszy.

Równie ważne jest, aby uczniowie mieli możliwość współdecydowania o kształcie działań wolontariackich. Kiedy uczniowie mają realny wpływ na to co i jak będą robić są bardziej zaangażowani i odpowiedzialni za swoje działania.

Są też uniwersalne sposoby wspierające zaangażowanie uczniów, których nie warto zaniedbać:

  • jest prezentowanie im inspirujących przykładów i historii związanych z wolontariatem, organizowanie spotkań z ciekawymi osobami. 
  • współpraca z nauczycielami w celu integracji działań wolontariackich z programem nauczania i zapewnienia wsparcia dla uczniów.
  • regularne zbieranie opinii od uczniów na temat ich doświadczeń wolontariackich i wprowadzanie zmian w odpowiedzi na ich sugestie.

Regularna refleksja nad doświadczeniami zdobytymi podczas wolontariatu jest kolejnym kluczowym elementem angażowania uczniów. Refleksja pozwala uczniom zrozumieć, co osiągnęli, jakie umiejętności rozwijają oraz jakie wyzwania napotkali. Może to być realizowane poprzez spotkania podsumowujące, dzielenie się doświadczeniami w grupie lub prowadzenie dzienników wolontariackich. Uczulamy jednak wszystkich koordynatorów, autorefleksja nie jest to coś co się nagle w głowie nastolatka/i pojawi po pytaniu „co dał Ci wolontariat?”. Zapewne większość odpowiedzi na to pytanie będzie pseudo-zabawna, albo ledwo wydukana i bez sensu, ponieważ nasze mechanizmy obronne nie pozwolą na powiedzenie w grupie trudniejszych rzeczy, a dodatkowo jeśli wolontariusz/ka się jeszcze nad tym nie zastanawiał/a to proces kreowania tej odpowiedzi będzie na pewno wymagał czasu. Jednak zadanie tego pytania jest ogromnie istotne i nie może być pomijane po to, aby dać uczniom bodziec do rozpoczęcia wewnętrznej refleksji oraz dać im możliwość wypowiedzenia się, a tym samym okazać zainteresowanie ich wewnętrznym rozwojem. Takie podejście nie tylko pomaga uczniom dostrzec wartość swoich działań, ale także motywuje ich do dalszego angażowania się w przyszłości, bo po prostu czują się ważni.

O motywacji wolontariuszy wysoko zaangażowanych napiszemy przy innej okazji, a tutaj uczulimy tylko, że choć są marzeniem każdego koordynatora to mogą się okazać trudniejsi do długotrwałego zaangażowania w projekt niż Ci z początku niechętni 😉

Jakie są najlepsze metody rekrutacji nowych wolontariuszy w szkole?

Kilka metod rekrutacji nowych wolontariuszy w szkole to na przykład:

  • organizowanie prezentacji i warsztatów, które przedstawiają korzyści płynące z wolontariatu oraz oferują praktyczne informacje na temat dostępnych możliwości, warto aby były oparte o dotychczasowe działania uczniów,
  • prowadzenie kampanii promocyjnych w szkole, takich jak plakaty, ulotki i posty w mediach społecznościowych, które informują o nadchodzących projektach i wydarzeniach,
  • organizowanie spotkań informacyjnych, na których uczniowie mogą dowiedzieć się więcej o wolontariacie i porozmawiać z doświadczonymi wolontariuszami,
  • tworzenie coraz bardziej różnorodnej oferty wolontariatu,
  • włączanie w działania wolontariackie nauczycieli i rodziców,
  • prezentowanie możliwości wolontariatu na zebraniach szkolnych,
  • wdrażanie programów motywacyjnych, takich jak nagrody, certyfikaty czy dodatkowe punkty w ramach ocen, które zachęcają uczniów do zaangażowania się.
Jakie techniki komunikacyjne są najbardziej efektywne w pracy z młodzieżą i nauczycielami w kontekście wolontariatu?

Efektywne techniki komunikacyjne w pracy z młodzieżą i nauczycielami obejmują:

  • korzystanie z platform społecznościowych, aplikacji mobilnych i narzędzi komunikacyjnych, które są popularne wśród młodzieży, aby dotrzeć do nich w sposób, który jest dla nich wygodny,
  • włączanie młodzieży przekaz komunikacyjny,
  • organizowanie regularnych spotkań i warsztatów, które umożliwiają bezpośrednią interakcję i dyskusję na temat postępów, problemów i potrzeb,
  • dopasowywanie komunikacji do potrzeb i zainteresowań odbiorców.
Jak przygotowywać uczniów do pracy wolontariackiej?

Przygotowanie uczniów do pracy wolontariackiej wymaga kilku kluczowych działań:

  • Przeprowadzanie spotkania wstępnego dotyczącego zasad wolontariatu, oczekiwań oraz umiejętności wymaganych do skutecznego zaangażowania się, ale też wyjaśnienia celu i znaczenia pracy wolontariusza/ki,
  • przydzielanie opiekunów, którzy pomogą uczniom w adaptacji do nowych ról i obowiązków oraz udzielą wsparcia w trakcie realizacji projektów.
  • prowadzenie rozmów podsumowujących i motywacyjnych, które pomogą uczniom zrozumieć osobiste korzyści płynące z wolontariatu oraz rozwijać ich umiejętności i zainteresowania.
Jak uzyskać wsparcie od nauczycieli i rodziców dla działań wolontariackich?

Sam/a zapewne jesteś nauczycielem, rodzicem takim samym jak inni. Zastanów się na początku co musiałoby się stać, żebyś Ty pomógł/pomogła komuś z jego projektem.

Uniwersalnymi wskazówkami są:

  • regularne i z odpowiednim wyprzedzeniem, informowanie nauczycieli i rodziców o planowanych działaniach – jeśli nie będą o nich wiedzieć to na pewno nie wezmą w nich udziału 😉
  • pokazywanie w bieżącej komunikacji korzyści płynących z wolontariatu
  • angażowanie wszystkich stron w planowanie i realizację projektów, unikanie przychodzenia po pomoc w ostatniej chwili gdy projekt jest zagrożony,
  • utrzymywanie pozytywnych relacji z osobami, które chcemy angażować np. poprzez organizowanie spotkań, prezentacji, wspólnych wydarzeń i pamiętanie o ważnych dla nich sprawach.
Jak skutecznie przekazywać uczniom informacje zwrotne na temat ich pracy wolontariackiej?

Informacja zwrotna to temat na który zostało napisane wiele książek, a to co poniżej prezentujemy to tylko powierzchowne poruszenie głównych zagadnień w odniesieniu do współpracy z wolontariuszami szkolnymi.

Skuteczne przekazywanie informacji zwrotnych uczniom na temat ich pracy wolontariackiej jest kluczowym elementem, który wpływa na ich rozwój, motywację i zaangażowanie. Dobrze skonstruowana informacja zwrotna nie tylko pomaga uczniom zrozumieć, co zrobili dobrze, ale także wskazuje obszary, które wymagają poprawy, jednocześnie zachęcając ich do dalszej pracy i rozwijania swoich umiejętności. Jednak taki efekt może dać jedynie dobrze przekazana informacja zwrotna. 

Uniwersalnymi wskazówkami jest to aby informacja zwrotna była przekazywana regularnie i podczas  indywidualnych spotkań. Podczas nich uczniowie powinni otrzymać szczegółową informację zwrotną na temat swojej pracy, z uwzględnieniem zarówno mocnych stron, jak i obszarów, które mogą rozwinąć. Ogromnie ważne jest, aby przekazywanie informacji zwrotnej zawsze odbywało się w sposób konstruktywny, tylko z podaniem konkretnych przykładów, ponieważ „super sobie radzisz” znaczy dokładnie tak samo niewiele jak „nic z Ciebie nie będzie”.

Zanim przekażemy uczniom informacje zwrotne, ważne jest, aby zrozumieć kontekst, w jakim pracowali. Wolontariat często wiąże się z unikalnymi wyzwaniami i sytuacjami, które mogą wpływać na sposób, w jaki uczniowie wykonują swoje zadania. Zrozumienie tych okoliczności pozwala na bardziej empatyczne i trafne przekazywanie uwag. Warto pamiętać, że wolontariat to nie tylko zadanie do wykonania, ale także proces uczenia się, w którym uczniowie zdobywają nowe doświadczenia i rozwijają kompetencje społeczne.

Informacja zwrotna powinna być udzielana możliwie jak najszybciej po zakończeniu zadania lub wydarzenia. Dzięki temu uczniowie mają świeże wspomnienia i są bardziej otwarci na przemyślenie swoich działań. Im bliżej w czasie udzielana jest informacja zwrotna, tym większa jest szansa na to, że będzie ona skuteczna i przyniesie pozytywne rezultaty. Jeśli to możliwe, warto przeprowadzać krótkie sesje informacyjne po każdej większej aktywności wolontariackiej.

W kontekście przekazywania informacji zwrotnej uczniom na temat ich pracy wolontariackiej zalecamy zastosowanie zasad komunikacji bez przemocy (NVC) (i generalnie podczas jakiejkolwiek komunikacji z uczniami). NVC skupia się na empatycznej komunikacji, która uwzględnia uczucia i potrzeby wszystkich stron zaangażowanych w interakcję. Kluczowym elementem NVC jest wyrażanie się w sposób, który łączy obserwacje z odczuciami i potrzebami, a następnie formułuje prośby w sposób konstruktywny. W przypadku udzielania informacji zwrotnej, zamiast krytykować działania ucznia, można skupić się na opisie konkretnych obserwacji, które wywołały pewne odczucia. Na przykład, zamiast mówić „Nie zrobiłeś tego wystarczająco dobrze”, można stwierdzić „Zauważyłem, że podczas wydarzenia niektóre zadania były opóźnione, co sprawiło, że czułem się zaniepokojony o czas. Czy moglibyśmy wspólnie zastanowić się, jak możemy lepiej zarządzać czasem w przyszłości?”. Taki sposób komunikacji nie tylko sprzyja bardziej otwartemu i konstruktywnemu dialogowi, ale także pozwala uczniom lepiej zrozumieć wpływ swoich działań na innych i w pełni zaangażować się w rozwijanie swoich umiejętności.

Ważnym elementem skutecznej informacji zwrotnej jest zachęcanie uczniów do autorefleksji. Zamiast tylko przekazywać uwagi, warto zadać uczniom pytania, które skłonią ich do przemyślenia swojego zachowania i działań. Pytania takie jak „Co Twoim zdaniem poszło najlepiej?” lub „Czy jest coś, co mogłeś zrobić inaczej?” pomagają uczniom samodzielnie dostrzec swoje mocne strony oraz obszary w których chcieliby być lepsi.

Wolontariat często wymaga od uczniów wysiłku, który nie zawsze przekłada się na natychmiastowe rezultaty. Ponadto sam fakt włożenia pracy w coś nieobowiązkowego, dla innych musi zostać zauważony. Dlatego ważne jest, aby doceniać nie tylko efekty ich pracy, ale również sam wkład i zaangażowanie. 

Pamiętaj: skuteczna informacja zwrotna nie tylko pomaga uczniom się rozwijać, ale także buduje ich motywację i zaangażowanie w dalsze działania społeczne.

6. Problemy, wyzwania i zasady etyczne

Jak radzić sobie z konfliktami w ramach działań wolontariackich?

Radzenie sobie z konfliktami między uczniami w ramach działań wolontariackich tak samo jak w każdej innej sytuacji wymaga podejścia, które sprzyja zrozumieniu, współpracy i budowaniu pozytywnych relacji. Najważniejsze jest reagowanie na konflikt jak najwcześniej, aby zminimalizować napięcia i zapobiec jego eskalacji. Już na początku działań warto stworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmowy, gdzie uczniowie mogą otwarcie wyrazić swoje emocje i obawy. Będzie to bardzo przydatne nie tylko w przypadku sytuacji konfliktowych, ale również podczas przekazywania informacji zwrotnej. 

Polecamy korzystać z komunikacji bez przemocy (NVC)  i uczyć jej uczniów – może to znacząco pomóc w rozwiązywaniu konfliktów, ale też im zapobiegać. Zachęcanie uczniów do wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób, który nie oskarża, lecz skupia się na osobistych odczuciach i potrzebach zawsze sprzyja bardziej konstruktywnemu dialogowi.

Wspólne poszukiwanie rozwiązań angażuje wszystkich uczestników konfliktu i daje im poczucie odpowiedzialności za rezultat. Młodzi ludzie często z trudem dostrzegają  perspektywy innych osób. Warto ich tego uczyć np. poprzez ćwiczenia w empatii.

Nauczyciele powinni wspierać uczniów, pełniąc rolę mediatorów i pomagając zidentyfikować prawdziwe źródło problemu, które rzadko jest tym co stanowi zewnętrzną przyczynę konfliktu. 

Jak lepiej zrozumieć potrzeby i wyzwania, z którymi borykają się wolontariusze?

Aby lepiej zrozumieć potrzeby i wyzwania, z którymi borykają się wolontariusze, konieczne jest podejście oparte na empatii, aktywnym słuchaniu i stałej komunikacji. Wolontariat, choć pełen satysfakcji, może być również źródłem wielu trudności, które często pozostają niezauważone przez organizatorów czy koordynatorów. Dlatego kluczowe jest stworzenie środowiska, w którym wolontariusze czują się swobodnie, bo to jest niezbędne aby dzielić się swoimi doświadczeniami, trudnościami i potrzebami.

Pierwszym krokiem do zrozumienia wolontariuszy jest zbudowanie zaufania. Wolontariusze muszą czuć, że ich głos jest ważny i że ich opinie są brane pod uwagę. Regularne spotkania i rozmowy, zarówno indywidualne, jak i grupowe, mogą pomóc w nawiązaniu takiego zaufania. W trakcie takich spotkań istotne jest, aby koordynatorzy byli gotowi do słuchania i nie oceniania, co pozwoli wolontariuszom na otwarte dzielenie się swoimi obawami, frustracjami oraz sukcesami. Aktywne słuchanie jest to pełne skupienie się na rozmówcy z uwagą na szczegóły i umiejętnością zadawania pytań pozwalających wolontariuszowi na dotarcie do sedna, jest tutaj nieocenioną umiejętnością. Daje to wolontariuszom poczucie, że ich problemy są istotne i że organizacja troszczy się o ich dobrostan.

Kolejnym istotnym aspektem jest zbieranie i analizowanie informacji zwrotnych. Regularne ankiety lub mniej formalne metody, takie jak luźne rozmowy po zakończeniu projektu, mogą dostarczyć cennych informacji. Informacja zwrotna powinna być zbierana nie tylko na zakończenie projektu, ale również w jego trakcie, bo tylko to daje pełen obraz sytuacji. Ważne jest, aby te wszystkie informacje były wykorzystywane do rzeczywistych zmian, a nie tylko gromadzone. Wolontariusze, którzy widzą, że ich sugestie mają realny wpływ na organizację, czują się bardziej docenieni i zaangażowani, więc też z większą otwartością podchodzą do koordynatorów.

Rozumienie potrzeb wolontariuszy wymaga także uwzględnienia różnorodności ich motywacji i doświadczeń. Niektórzy wolontariusze mogą być bardziej zmotywowani przez aspekt społeczny, inni przez poczucie obowiązku lub chęć zdobycia nowych umiejętności lub punktów. Każda grupa wiekowa może mieć inne priorytety i oczekiwania wobec wolontariatu. Koordynatorzy powinni starać się zrozumieć te różnice i dostosować swoje podejście, aby lepiej odpowiadać na indywidualne potrzeby.

Trudnościom z którymi borykają się wolontariusze, można przeciwdziałać poprzez odpowiednie wsparcie. Wielu z nich może napotykać trudności wynikające z braku doświadczenia lub wiedzy potrzebnych do wykonywania powierzonych im zadań. Szkoła jak i organizator wolontariatu powinni zapewniać odpowiednie wsparcie merytoryczne przed rozpoczęciem projektu jak i w trakcie jego trwania. Dzięki temu wolontariusze będą lepiej przygotowani do radzenia sobie z wyzwaniami, a także poczują się bardziej pewni siebie i kompetentni.

Warto również zwrócić uwagę na aspekty emocjonalne, które mogą wpływać na doświadczenia wolontariuszy. Tutaj zarówno koordynatorzy ze strony szkoły jak i organizatora powinni być gotowi do udzielenia wsparcia psychologicznego lub oferowania możliwości rozmowy z doświadczonym mentorem lub po prostu psychologiem.  W naszej organizacji wszyscy koordynatorzy przechodzą szkolenie w zakresie pierwszej pomocy psychologicznej, aby mieć odpowiednie kompetencje wsparcia wolontariuszy w każdej trudnej sytuacji. 

Lepsze zrozumienie potrzeb i wyzwań wolontariuszy wymaga stałego zaangażowania, empatii i elastyczności ze strony szkoły, koordynatora i organizacji. To właśnie instytucje, które aktywnie pracują nad tworzeniem otwartego i wspierającego środowiska dla swoich wolontariuszy i dbają, aby trafiali do organizacji z takimi samymi priorytetami, są w stanie budować silniejsze, bardziej zaangażowane zespoły wolontariackie.

Jak promować różnorodność i włączenie społeczne w programach wolontariackich?

Promowanie różnorodności i włączenia społecznego jest według nas jednym z podstawowych celów wolontariatu uczniowskiego. To właśnie za jego pomocą placówki edukacyjne mogą najlepiej wspierać tworzenie się społeczności szkolnej, która jest otwarta, wspierająca i wolna od uprzedzeń. W kontekście migrantów oraz osób zagrożonych wykluczeniem, takie działania nabierają szczególnego znaczenia. Dobrze pokierowany wolontariat szkolny może się stać niezastąpionym narzędziem integracji uczniów. Jednak aby osiągnąć ten cel warto się zastanowić nad zaprojektowaniem procesów z myślą o wspieraniu różnorodności oraz inkluzji.

Pierwszym krokiem w promowaniu inkuzywności i różnorodności w wolontariatu jest upewnienie się, że te programy są dostępne dla wszystkich, niezależnie od ich pochodzenia, statusu społecznego czy poziomu umiejętności. W praktyce oznacza to usuwanie barier, które mogą utrudniać udział migrantów i innych grup osób zagrożonych wykluczeniem. Może to obejmować dostosowanie komunikacji, na przykład poprzez oferowanie materiałów informacyjnych w różnych językach, które pomogą zarówno uczniom w procesie rekrutacji jak i rodzicom w zrozumieniu proponowanych dzieciom aktywności. Warto też, szczególnie w przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną, niedowidzących, upewnić się, że sposób przekazania komunikatu jest adekwatny do możliwości poznawczych odbiorców. Ułatwienie dostępu do informacji jest kluczowe, aby te grupy mogły w pełni korzystać z możliwości, jakie daje wolontariat.

Kolejnym istotnym aspektem jest tworzenie środowiska, które jest przyjazne i otwarte na różnorodność. Dla osób, które mogą doświadczać poczucia izolacji (np. dla migrantów w nowym kraju, osób niesłyszących lub niewidzących w grupie rówieśniczej bez tych ograniczeń) udział w programach wolontariackich może stanowić ważną szansę na budowanie relacji społecznych i integrację z lokalną społecznością. Jednak ten pozytywny efekt zaistniał musi być gotowość ze strony koordynatorów do podejmowania odpowiednich kroków. Organizatorzy programów powinni aktywnie promować kulturę wzajemnego szacunku i zrozumienia. Można to robić po prostu rozmawiając, prowadząc lekcje wychowawcze o tym temacie, albo organizując warsztaty międzykulturowe, które pomogą wszystkim uczestnikom lepiej zrozumieć i docenić różnorodność. Takie działania mogą przyczynić się do budowania więzi i zaufania między uczestnikami, co jest fundamentem skutecznego włączenia społecznego.

Równie ważne jest, aby same działania wolontariackie były elastyczne i dostosowane do specyficznych potrzeb uczestników. Na przykład, migranci mogą potrzebować wsparcia w nauce języka, adaptacji do nowego systemu edukacji czy zrozumieniu lokalnych norm i wartości. Wolontariat może wspierać te procesy na przykład poprzez organizowanie grup wsparcia, czy mentoringu, które pomogą migrantom lepiej funkcjonować w nowym środowisku. Warto też zawczasu upewnić się, że organizacja korzystająca z pomocy wolontariuszy wie o celach i wyzwaniach wolontariatu szkolnego oraz, że działania będą dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów. Dostosowanie wolontariatu do specyficznych potrzeb jego uczestników zwiększa szanse na to, że wszyscy będą mogli w pełni skorzystać z oferowanych możliwości i skutecznie się zintegrować.

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest aktywne rekrutowanie osób zagrożonych wykluczeniem jako wolontariuszy. Często te grupy są postrzegane jedynie jako beneficjenci pomocy lub osoby, które z jakiś powodów nie są w stanie się zaangażować w różne działania, ale warto zmienić tę perspektywę, uznając ich za cennych członków zespołu wolontariackiego. Mogą oni wnieść unikalne doświadczenia, umiejętności i perspektywy, które wzbogacą program wolontariatu. Zachęcanie ich do zaangażowania nie tylko wspiera ich integrację, ale także promuje włączenie społeczne na szerszą skalę.

Istotne jest również budowanie świadomości na temat wyzwań, z jakimi borykają się osoby, które chcemy włączać. Szkoły mogą przekazywać uczniom artykuły, teksty źródłowe lub organizować lekcje, które mają na celu zmianę stereotypów i uprzedzeń wobec tych grup. Podnoszenie świadomości na temat ich sytuacji może pomóc w budowaniu bardziej zrozumiałej i wspierającej społeczności, która jest gotowa do współpracy i wsparcia.

Na koniec – nie można zapominać o stałym monitorowaniu i ocenie skuteczności wolontariatu pod kątem różnorodności i włączenia społecznego. Regularne zbieranie informacji zwrotnych od uczestników, w tym  osób zagrożonych wykluczeniem, pozwoli na bieżąco oceniać, czy działania są efektywne i gdzie ewentualnie należy wprowadzić zmiany.

Jak wspierać wolontariuszy w rozwijaniu umiejętności przywódczych?

Na początku warto zastanowić się jakie otoczenie jest niezbędne dla rozwijaniu takich umiejętności. Z pewnością musi ono sprzyjać zdobywaniu doświadczeń, podejmowaniu własnej inicjatywy, budowaniu pewności siebie, ale także być pełne zaufania i wspierające.

Najbardziej niezbędne jest zapewnienie młodym wolontariuszom możliwości angażowania się w projekty w  roli liderów. Mogą to być małe zespoły zadaniowe, w których początkowo wybrani uczniowie będą odpowiedzialni za komunikację z innymi zespołami  i/lub koordynatorami, a następnie także za organizację i realizację konkretnych działań. Tego typu doświadczenia uczą, jak zarządzać zespołem, podejmować decyzje i rozwiązywać problemy, co jest niezbędne w rozwoju umiejętności przywódczych. Ważne jest, aby umożliwić im zdobywanie doświadczeń w bezpiecznym środowisku gdzie będą wolni od oceny. Tego typu procesy lepiej funkcjonują w grupach osób obcych niż w ramach już istniejącej społeczności klasowej gdzie proces wyboru lidera już się odbył. 

Kolejnym krokiem jest zapewnienie wolontariuszom wsparcia – nauczyciele lub starsi uczniowie mogą pełnić rolę mentorów, oferując młodszym wolontariuszom wskazówki, inspirację, ale przede wszystkim poczucie  oparcia i bezpieczeństwa. Mentorzy mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych, rozwiązywania konfliktów oraz budowania zespołu. 

Wolontariusze powinni być zachęcani do dzielenia się pomysłami i współpracy z rówieśnikami. Wspólne projekty, w których każdy członek zespołu ma możliwość wniesienia swojego wkładu, sprzyjają budowaniu zaufania i wzmacnianiu umiejętności przywódczych. W takim środowisku młodzi ludzie uczą się, że przywództwo to nie tylko kierowanie innymi, ale przede wszystkim współpraca i umiejętność słuchania.

Wreszcie, należy też zawsze zachęcać uczniów do autorefleksji. Odgrywa ona bardzo ważną rolę w rozwijaniu się samoświadomości, co jest podstawą skutecznego przywództwa.

Jakie są najczęstsze wyzwania, z którymi spotykają się koordynatorzy wolontariatu i jak sobie z nimi radzić?

Najczęstsze wyzwania, z którymi w naszej ocenie spotykają się koordynatorzy wolontariatu szkolnego, to:

  • Zarządzanie czasem i zasobami – często muszą balansować wiele zadań przy ograniczonych zasoby. Efektywne zarządzanie czasem i priorytetami jest niezbędne w radzeniu sobie z tym wyzwaniem, warto też skutecznie identyfikować liderów wśród wolontariuszy i wspierać ich w rozwijaniu umiejętności przywódczych, bo delegowanie na nich części zadań związanych z akcjami wolontariackimi będzie istotnie odciążać koordynatora
  • Utrzymywanie wysokiego poziomu motywacji wśród wolontariuszy może być trudne szczególnie w szkole gdzie kalendarz roku szkolnego wymusza okresy większej aktywności w innych dziedzinach. Warto prowadzić regularne spotkania, publikować informacje, szczególnie w okresach mniejszej aktywności wolontariackiej, ale też doceniać osiągnięcia wolontariuszy. 
  • Efektywna komunikacja w zespole wolontariuszy jest kluczowa, ale w społeczności szkolnej zdarza się, że jest to wyzwaniem. Używanie narzędzi do zarządzania projektami, ustalanie jasnych kanałów komunikacji i organizowanie regularnych spotkań zawsze poprawiają komunikację i wspierają koordynatorów.
  • Konflikty między wolontariuszami. Mogą  one znacząco wpływać na atmosferę i poziom zaangażowania wolontariuszy. Edukowanie uczniów w zakresie komunikacji bez przemocy, włączanie ich w rozwiązywanie konfliktów w formie mediacji rówieśniczych, od początku kreowanie sposobów rozwiązywania konfliktów oraz stworzenie procedur rozwiązywania problemów mogą pomóc w radzeniu sobie z tym wyzwaniem.
Jakie są kluczowe umiejętności komunikacyjne Koordynatora Wolontariatu?

Kluczowe umiejętności komunikacyjne potrzebne do skutecznego zarządzania zespołem wolontariuszy obejmują:

  • Aktywne słuchanie, czyli umiejętność słuchania między innymi zadając celne pytania, która pozwala na zrozumienie potrzeb i obaw wolontariuszy oraz na skuteczne rozwiązywanie problemów. Jest to podstawowa umiejętność przy realizacji działań wolontariuszy. 
  • Jasne i precyzyjne komunikowanie oczekiwań, celów i zadań, jest niezbędne, aby wolontariusze wiedzieli, co jest od nich wymagane i jakie są cele projektu. Brak jasno określonych oczekiwań będzie powodował niezrozumienie i frustrację, a nieznajomość celów może dać skutek w postaci poczucia bezsensowności działań i bardzo małego zaangażowania uczniów.
  • Umiejętność wyrażania empatii i postępowania empatycznie, pomaga w budowaniu pozytywnych relacji z wolontariuszami i w rozwiązywaniu problemów w sposób konstruktywny.
  • Umiejętności negocjowania i wyznaczania granic i skłaniania do podejmowania kompromisów są w naszej ocenie kluczowe dla wszystkich osób pracujących z młodzieżą 🙂 Zawsze, niezależnie od sytuacji, pomagają one nie tylko dostrzegać wspólnotę celów, ale realizować działania we wzajemnym szacunku i minimalizować oraz rozwiązywać konflikty.
  • Umiejętność motywowania i skutecznego rozpoznania motywacji jednostek i zespołu będzie bardzo ważna do ukierunkowywania działań poprzez pozytywne nastawienie, uznanie osiągnięć i tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi.
Jakie wartości i zasady etyczne kierują Państwa organizacją?

Fundacja Inna Przestrzeń, a zarazem też projekt Kwitnący Dom kierują się przede wszystkim następującymi wartościami:

  • Poszanowanie praw człowieka – dążymy do ochrony i promowania praw człowieka, równości i sprawiedliwości we wszystkich naszych działaniach i projektach.
  • Transparentność – nasze działania, zarządzanie finansami i komunikacja są jasne i przejrzyste dla wszystkich zainteresowanych;
  • Odpowiedzialność społeczna – angażujemy się w działania na rzecz społeczności, wspierając inicjatywy, które mają pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko.
  • Inkluzja i różnorodność – działamy antydyskryminacyjnie i promujemy włączenie społeczne, zapewniając również, że nasze programy są dostępne i dostosowane do potrzeb różnych grup społecznych.
  • Etyka i uczciwość – działamy w sposób etyczny i uczciwy, w każdej sferze bardzo dbamy o to, aby nasze decyzje były w najwyższym stopniu uczciwe, zgodne z zasadami fundacji oraz podejmowane i zmieniane w najwyższej trosce o dobro i dobrostan naszych beneficjentów i wszystkich zaangażowanych stron.

Mają Państwo więcej pytań o wolontariat szkolny? Zachęcamy do skorzystania z poniższego formularza i wysłania nam wiadomości.